dimarts, 1 de maig de 2012

Posar distància

Hem d’aprendre a distanciar-nos de nosaltres mateixos per poder analitzar les situacions en les que ens veiem embolicats i poder valorar-les més objectivament.

Una manera senzilla és observar la situació des de fora, com si veiéssim una pel•lícula, observem les persones involucrades, incloent-nos a nosaltres mateixos, el que diu una, el que respon l’altre i segurament obtindrem una altre comprensió de la situació.

Amb aquesta pràctica traurem ferro a molts dels temes que ens preocupen i que d’entrada ens semblen molt importants, fins i tot transcendents.

També ens serveix per coneix-se’ns millor, ja que estem observant el nostre propi comportament, potser amb aquestes reflexions fins i tot podrem millorar-lo en un futur. També coneixerem millor les persones que ens acompanyen, podrem valorar les seves intencions, el seu grau de sinceritat i fins a quin punt manipulem o ens manipulen.

Posaré un exemple molt simple, però que potser servirà:

La veïna 1 va a comprar el diari i el quiosquer l’ atén de mala manera, li llença el diari i ni la saluda. Això l’enfada, es fa mala sang, serra les dents i marxa amb un mal humor que arrossegarà una bona estona.

Al observar la situació des de fora, la veïna 1 veurà que l’actitud del quiosquer no te res a veure amb ella, que havia estat amable, sinó que potser l'home tenia un mal moment. L’endemà, quan arribi al quiosc amb un somriure a demanar el diari, ja no l’afectarà de la mateixa manera si no troba un quiosquer simpàtic... i probablement al tercer dia d’anar-hi somrient, també la rebrà amb un somriure.

Si no hagués observat i analitzat el fet, l’endemà ja s’hagués posat tensa abans d’arribar al quiosc, convençuda de que el quiosquer li faria una mala cara, no hauria estat amable amb ell i, així, es podria haver quedat enganxada en un bucle de mal rotllo.

Pel que fa a detectar manipulacions, la cosa no és tant senzilla. Seguiré amb el mateix exemple.

Quan la veïna 1 esta enfadada per la malcarada rebuda, es troba amb la veïna 2, que mai havia s’havia fixat en l’actitud del quiosquer. Li explica com n’està d’enfadada, que malament l’ ha tractada. Aleshores, la veïna 2 l’endemà al anar a comprar el diari ja es mirarà el quiosquer d’un altre manera, l’observarà detingudament i, influenciada pel que li han dit, encara que l’atengui bé, només que l’amplitud del somriure no li sembli suficient, pensarà que la veïna 1 té raó, que no és amable, i li ho explicarà a la veïna 3: Que mal carat és el quiosquer!, t’hi has fixat? I així el pobre home, que a lo millor només havia tingut un mal dia, serà observat amb lupa, criticat a la mínima i potser arriba a ser objecte d’una queixa veïnal per tal de canviar el quiosquer.


Sense cap mala intenció la veïna 1 ha manipulat les altres i la veïna 3 ha estat manipulada, posada en contra el quiosquer, i potser ni tant sols comprava el diari.

Tornant a l’inici del article, si cada una d’aquestes veïnes, hagués observat la situació en la distància, se’n hagués adonat de la "gran magnitud de la tragèdia", no s’haguessin alterat i el quiosquer seguiria venent els diaris, molt probablement, amb un somriure als llavis.

Potser no tenim costum de reflexionar, però un bon moment per fer-ho seria al anar a dormir, estem sols amb nosaltres mateixos i fer un repàs ràpid però detallat del dia que ha acabat, aturant-nos només en els fets que veiem que més ens han afectat emocionalment , és una bona feina. I quan dic afectat vull dir afectat per bé i per mal, ja que si trobem un fet que ens ha resultat especialment gratificant, hem de procurar cultivar-lo, repetir-lo.

Si mirem de propiciar els moments bons i evitar o canviar el dolents, serem més feliços i tindrem més salut i ho aconseguirem reflexionant el més objectivament possible.